26 August 2012

Ashraff Omar


“Skateboarding is not a crime, nikah awal is not a crime”


Hikayat alam street. Memang orang pandang stylo coolio. Sungguh. Betul. Memang cool. But it comes with a price. Kalau nak berubah from what we were, it’ll be hell to pay as a manner of speaking. Sebab segalanya dah terasa jadi darah daging, dan untuk mengubah hakikat itu bukan mudah.

Versus ini ada nostalgic dan sentimental value yang tersendiri bagi saya. Versus is my past portrait; in a way. The core of this cerita is à torn apart inside . memang sakit. Sakit tanpa luka. Changes in life. Turning point. Semua orang memang akan rasa semua tu dalam usia melalui hidup ini. Turning point masing-masing yang berbesa. Saya bukan AO, saya bukan Minn. I was both Minn and AO here and there, now and then. Bukan la mengatakan yang saya adalah mereka dalam bahagian ‘orang bercinta’ tu. Tapi lebih kepada bahagian versus dan perang melawan diri itu sendiri. Untuk Versus ni, penilaian terpulang pada diri masing-masing. Everybody passes numerous paths along the road of life. There’s always a dilemma when it comes to choosing.

“…bukan mudah untuk berubah
dari tanpa arah ke sejadah,
dari tepi jalanan ke sujud menghadap Tuhan...“

Hlovate's



Aku bukan minah novel. Aku hantu komik. Dulu pandang novel pun macam…der..apa ada dalam tu?? But now, aku takde la sarkastikus sangat macam tu. Hlovate changes me. Tapi aku jadi bias dah sekarang. Bukan semua novel aku baca. Contengan Jalanan (CJ) tetap no 1 bagi aku. No 2 jatuh kepada Versus. Why Versus? Sebab ada AO. Cett! Ok, bukan. Because it’s all about hijrah and it requires you to rotate 180 degree. Sometimes aku dengaq orang dok kata 360 degree, 360 degree, 360 degree. Kemudian aku akan gelak ‘kah3’. Sebab? Hangpa tak blajaq matamatik ka?? Kalau 360 degree hangpa dok maintain kat situ ja, tak pi mana-mana. Pedas?? Sila buka kembali buku matematik ok.

Sepertimana yang aku tweet malam tadi, aku nak cakap pasal AO. Yes AO. Ashraff Omar. Watak utama dalam Versus. Kenapa aku tak amek Minn Edina?? Sebab aku perempuan dan AO lelaki, jadi perempuan lebih tertarik dengan watak lelaki, tak gitu?? Ha ha ha.

Dua perenggan atas tu memang aku copy paste je daripada Versus mukasurat belakang. Serius. Ayat-ayat Hlovate sempoi. Sempoi tapi terkesan kat hati. Sungguhlah kalau cerita tu based on Hlovate’s past portrait, I really adore him/her. Aku guna her je boleh tak? Pasal naluri aku kuat mengatakan yang dia ni seorang perempuan.

AO. Ashraff Omar. Daripada seorang kaki street yang bajet bagus, bajet handsome, bajet terer bebenor main skate but then he tend to change for good after he meet Minn Edina or Ed Sassin‘. Change for her. Tapi tak lama tu dia sedar dia salah niat and he really changed lillahi Ta’ala. He learnt what he missed in Australia. In fact, he kinda surpassed (hamek kau surpass terus) Minn bila Minn realized yang dia tak se’baik’ AO. Itu bila mana yang selama ni Minn sedar yang dia dah ubah dress code dia tapi santapan telinga dia masih lagi lagu-lagu yang pada dia takde makna tu. *terasa sendiri beb!*  sob sob…

Senang cerita aku memang jatuh cinta habis la dengan AO. Sebab dia tinggi. Aku suka orang tinggi. Opss.. aku minat skate. Tapi aku tak pandai main. Pernah la main tapi aku rasa skill tu dah kureng. Last skate pun ice skating je long time ago. Main sampai kaki dan tangan membeku. Dan berhenti main disebabkan jugak gluteus maximus dah sakit. Uhuhu.. Kental tak bila time birthday nanti aku nak mintak mak roller blade sepasang? Most important thing is AO changed. Changed for good. Hijrah. Istiqamah. The hardest part ever. He managed to overcome it until he get married with Minn, happily ever after. *suka suki ja*



p/s: maaf, versus dah lama gila publish tapi aku baru buat cerita pasal AO.


4 comments:

  1. Haha. Aku suka CJ at the first place. Second pun versus. Third rooftop rant. Memang best gila.

    ReplyDelete
  2. weh. sama! 3rd place pun aku bagi rooftop rant!
    hehe. gila best memang.

    ReplyDelete
  3. Err..kenapa kak nadiaz tak masuk kan gambar Gurindam Jiwa dan Pelangi??? :(
    hehe..

    ReplyDelete
  4. huh? Gurindam Jiwa dan Pelangi?
    yg ada Ked's Story tu ke? huhu

    ReplyDelete