24 August 2012

Eid??? (Part 2)

Assalamualaikum wbt~


Belum sempat lagi nak merangka isi Eid??? PART 2 dah dapat respons regarding Eid??? PART I. Thanks Nad. I do love reading your blog. Selalu terasa. Tapi baguslah, peringatan buat diri sendiri juga buat orang lain. Aku tak mampu nak berhujah or express about anything like you, but I kinda like your words. Sometimes aku rasa kau ni dah macam second Hlovate. Dan aku rasa hlovate tu seorang perempuan. Eventhough he/she mentioned dalam Versus yang dia bukan Minn Edina dan dia bukan Ashraff Omar tapi dia adalah both of them. *tetibe masuk cerita Hlovate pulak??* Uikkss?? Betol ke? Yes Nad, you hear me.

Actually before ni aku ada buat review regarding CJ. Tak tahu la kau ada baca ke tak sebelum ni. Huhu.

Teringat tweet Wardina Saffiyah, “kalau kita tak jadi ‘orang‘ baru menjelang Syawal means we’re lacking of something during Ramadan”. Lebih kurang camtu la, aku tak berapa ingat. Aku lupa copy paste mahupun prtsc untuk dibuat tatapan umum. Sangat rare rasanya bila tahun ni dapat puasa penuh, tapi sayang tarawih pulak tak dapat penuh. Since kedai extend beroperasi sampai jam 11 malam, sampai rumah terus collapsed! Alasankah?? Kelemahan diri sendiri yang memang tak mampu diatasi. Sungguhpun berkali cuba mengadaptasi namun adakalanya diri tak segagah seperti yg kita ingin miliki.

Tak perlu seseorang yang mampu bagi peringatan pada kita setiap hari. No, no need. You yourself yang patut sentiasa berjaga, sentiasa mengingatkan diri sendiri, sentiasa cari di mana kekurangan supaya in day thru you gain something useful. Something that’s good in you.

Sedang membaca Cintaku Kerana Agamamu- Dr. Farhan Hadi, terkesima sebentar dengan satu hadis.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a., Jangan ada perasaan iri hati melainkan kepada dua keadaan.; (Pertama) keadaaan orang yang dikurniakan Allah harta benda, serta menjadikannya menguasai dirinya menghabiskan hartanya itu pada perkara kebajikan yang sebenar-benarnya; dan (kedua) keadaan orang yang dikurniakan Allah ilmu pengetahuan agama, lalu ia beramal dengannya dan menyebarkannya.” (Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmizi.)

Baca tiga kali. Kenapa?  Sebab terkesima. Sebab sentap!

Kenapa? Sebab kawan ada bb dan subscribe bis boleh update status hari-hari like 24/7, kau cuma ada android je dan kau jeles! Sebab kawan ada kereta baru ayah belikan, kau mesti la jeles! Sebab kawan ada gaji besar then hujung bulan dapat shopping kaw-kaw like a boss, haruslah kau rasa jeles! Sebab ada kawan pakai one set dari atas sampai bawah all sorts of branded clothes, and u’re like…jeles! Kann Nadia?? Kau memang macam tu kan.

Manusia tak pernah puas hati, tak pernah merasa cukup. Duniawi. Materialistic. Duniawi la yang kerap kali buat aku capek. Sungguhlah dunia ni terlalu banyak persinggahan sehingga kadang-kadang terlupa diri hendak ke mana.

After all aku tak patut rasa Eid??? Part 2 adalah tajuk yg paling sesuai untuk entry ni. It’s okay. Lagipun entry ni aku buat masa raya. Raya. Syawal. Eid.=)

Have a great hari raya celebration guys!

Ni...serious tak habis baca lagi.


2 comments:

  1. Jazakillah khair. Sebaiknya, member member kita dulu banyak menegur aku indirectly tapi aku jarang ambik pusing. Especially Zek dengan Fazila. Tapi hari ni pasti lebih baik dari semalam bukan? Insya Allah. We strive to do the best even though we will never enter the BEST. We try.

    ReplyDelete
  2. last jumpa diorang time ke JB hari tu n fazila told me that nad yg dia kenal, dia nampak skrg bukan mcm nad yg dulu. happy. but then i tell myself "semua orang pon dah nampak, semua orang pun dah sedar, try to improve themselves to be a better person, then aku bila lagi." oready noted that to achieve perfection is hard, or maybe impossible but we can try our best to reach it, kann? thanks, nad.. i'll try.

    ReplyDelete